Powrót

Identyfikacja wizualna firmy – Dlaczego warto?

Identyfikacja wizualna firmy to bardzo obszerny temat 🙂

Ja jednak postaram się go skrócić do tego jednego artykułu tak żeby Was nie zanudzić, jednocześnie przedstawiając jego najważniejsze aspekty i prezentując przykładowe realizacje… wiecie co?. Pokuszę się nawet o stworzenie nowej wizualizacji graficznej, specjalnie na potrzeby tego artykułu. W ten sposób zobaczycie, mam nadzieję, jaki nakład pracy potrzebny jest na zrealizowanie takiej wizualizacji. Będziecie jednocześnie świadkami tego jak na Waszych oczach powstaje spójny, postawiony na jeden cel wizerunek marki. Na potrzeby tego wpisu zajmę się marką ArkanaNatury.pl – Będzie to blog i encyklopedia internetowa poruszająca tematy związane z ziołolecznictwem i kosmetyką naturalną. Celem portalu będzie dostarczanie wiedzy w swojej dziedzinie. Zaczynajmy!.

Odpowiadam na pytanie.

Aby odpowiedzieć na nie zadajmy kilka kolejnych :). Czy zdarzyło Wam się kierować znajomością marki przy zakupie jakiegokolwiek produktu? Jestem pewien, że większość z Was odpowie na to pytanie twierdząco, ba!, mam wrażenie że działacie tak wielokrotnie :). Wiem bo sam tak działam. Mogę się również założyć, że wielu z Was, bierze pod uwagę konkretną markę, już w momencie pojawienia się potrzeby zakupowej. A zdarzyło się Wam odrzucić zakup konkretnego produktu z powodu, iż nie rozpoznaliście grafiki reklamującej produkt (opakowania lub logo)?. Ogrom konsumentów ma podejście, że jeżeli nie rozpoznaje logotypu, to produktu nie kupi! I trudno im się dziwić… Rynek zalany jest przez produkty marki “krzak”, które nie grzeszą jakością. Oczywiście nie możemy generalizować gdyż zdarzają się perełki, których jakość znajduje się w towarze, a nie w jego otoczce marketingowej.

Te pytania podpowiadają, że odpowiedni wizerunek graficzny jest  niesamowicie istotny i nawet niewielki nakład na marketing może sprawić że rozwiniesz swój biznes do satysfakcjonującego poziomu. Klucz do sukcesu wygląda następująco: Wizerunek graficzny łatwy do zapamiętania, musi być rozpoznawalny oraz obecny w życiu konsumenta. Oczywiście to nie wszystko, sam marketing biznesu nie czyni. Każda nawet najlepsza reklama i projekt musi być poparty jakością świadczonych usług lub oferowanego produktu.

To w końcu dlaczego Identyfikacja jest tak ważna?

To tak jakby zadać pytanie dlaczego moja firma powinna wyglądać ładnie, czysto i schludnie 🙂 Odpowiedź banalna – objaśniam:

Postrzeganie początkowe:

Skoro ustaliliśmy, że mamy już produkt wysokiej jakości w adekwatnej do niej cenie, to możemy przejść do ujednolicenia wizerunku firmy. I tu schodki :). Wizualizacja graficzna firmy nie składa się jedynie z logotypu czy logo!!! (różnicę między tymi pojęciami podam w jednym z kolejnych artykułów – na razie będę stosował naprzemiennie). Jest ono ważne. Prawdopodobnie najważniejsze, ale nie stanowi jedynego elementu wizerunku firmy i może być silnie wspierane przez pozostałe materiały. Teraz wyobraźcie sobie, że każdy z Was chce założyć swój biznes, pozwólcie, że zacznę się zwracać do Was z osobna. Załóżmy że chcesz rozpocząć współpracę z nowym dostawcą kosmetyków naturalnych i zbierasz oferty. Oczywiście cały czas wychodzę z założenia, że poziom obsługi klienta, ceny i jakość produktu są takie same u obydwu kontrahentów.

Od jednego z nich otrzymujesz ofertę przygotowaną w dokumencie tekstowym, popartą nazwą firmy napisaną jedną z popularnych czcionek i nic poza tym. Dodatkowo odpowiedź otrzymujesz mailem bez przygotowanej stopki wiadomości. Po czym odwiedzasz stronę internetową i masz wrażenie, że cofnąłeś się w czasie 20 lat. Drugi zaś wysyła Ci specjalnie przygotowaną ofertę w pdf, nawiązującą graficznie do ich nowoczesnej witryny internetowej, w mailu opatrzonym stopką, dodatkowo producent podsyła arkusze zamówieniowe i umowę współpracy na pięknym papierze firmowym, a nad każdym z dokumentów króluje przemyślane logo. Taki wizerunek sugeruje potencjalnemu klientowi lub kontrahentowi, że to właśnie ta firma jest profesjonalna.

identyfikacja wizualna firmy

Porównanie logotypu ze zwykłym napisem.

Wizerunek firmy:

Sami więc widzicie, że przemyślana identyfikacja wizualna firmy, jest niezwykle istotna w przypadku pierwszego kontaktu z klientem. Poza tym, jakże ważnym aspektem, spójność marketingowa buduje wizerunek organizacji dbającej o każdy szczegół, która nie pozostawia nic przypadkowi. W zależności od tego jak chcesz aby Twoja działalność była postrzegana, możesz odpowiednio przygotować identyfikację wizualną. Jeżeli chcesz, żeby cechami wiodącymi były ekskluzywność i profesjonalizm projektujesz w prostych czytelnych klimatach, ściśle zachowując odpowiednie zasady łączenia kolorów i stylów. Jeżeli chcesz uchodzić za firmę o rozrywkowym charakterze, to możesz sobie pozwolić na mieszanie barw i stylów bez większego problemu. Pamiętaj, że przemyślana identyfikacja graficzna, niezależnie od tego co chcesz nią pokazać, zawsze charakteryzuje się wysoką jakością Twojej firmy.

Zauważcie, że kolorystyka zaprojektowanego przeze mnie logo ArkanaNatury, jest stonowana i krąży w odcieniach brązu i zieleni, wszystko jest jasne i naturalne i z tym się właśnie kojarzy. Zarówno logotyp jak i czcionka kierują na profesjonalne podejście do klienta, zaś naturalne odcienie, budują zaufanie i spokój u odbiorcy.

Rozpoznawalność:

O tym już wspominałem zadając pomocnicze pytania na wstępie. Jeżeli Twoje logo i Twoje motywy graficzne są obecne w życiu Twojego klienta, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że wybierze on Twoje produkty właśnie Twojej marki, lub skorzysta z Twoich usług. Dlaczego tak często powtarzam odmiany słowa Twój?. Zauważ, że zwróciłeś uwagę na te powtórzenia, jeżeli tak samo będziesz postępować z logotypem to inni też go zauważą 🙂 Oczywiście nie chodzi o to by atakować, klienta tym logiem, na każdym możliwym kroku i pięć razy w ramach jednej strony dokumentu :). Jednak znak ten, powinien pojawić się w każdym dokumencie i materiale graficznym. Dodatkowo oprawiając go odpowiednią kolorystyką lub motywem graficznym, możesz sprawić, że konsument będzie widział Twoją markę nawet tam gdzie jej nie ma 🙂 Zastanów się nad Tym.

Przemyślane i nieprzemyślane

Tyle mówię o tym czym jest przemyślana identyfikacja wizualna firmy, a czym jest nieprzemyślana?. Odpowiedź prosta, jest to misz-masz wszystkiego co może przyciągnąć wzrok potencjalnego klienta od neonów po fajerwerki. Oczywiście nie mam nic przeciwko stosowaniu takich elementów pod jednym warunkiem!. Muszą one nawiązywać do oferowanych usług lub produktów i współgrać z innymi materiałami marketingowymi. Poniżej przedstawiam Wam wizualkę lokalu ArkanaNatury.pl w wersji przemyślanej i tej nie do końca… Sami sobie odpowiedzcie do którego sklepu chętniej byście wstąpili poszukując produktów naturalnych, ziołowych 🙂

identyfikacja wizualna firmy

Porównanie witryny sklepowej.

A co jeżeli do takiego “kołchozu wizerunkowego” dodamy jeszcze ulotkę w białej kolorystyce z wielkimi wytłuszczonymi napisami “WYJĄTKOWE KOSMETYKI- PROMOCJA!!!!” opatrzone zdjęciem rodem z teledysku disco polo lat 90-tych?. Teraz już macie piękny obraz jak NIE planować identyfikacji wizualnej firmy. 🙂

Inwestycja nie wydatek!

Dlaczego nie warto jest oszczędzać na identyfikacji i dlaczego lepiej powierzyć tą kwestię specjalistom? Odpowiem wprost – przeczytaj powyższy podrozdział Przemyślane i nieprzemyślane, a zrozumiesz o co chodzi. Inwestując mało, trafisz na grafika który być może poprosi Cię o logotyp projektując dla Ciebie ulotkę. Inwestując odpowiednią kwotę znajdziesz grafika który zapyta o księgę znaku i identyfikację wizualną firmy lub chociaż o dotychczasowe realizacje graficzne. Masz wtedy pewność, że ten projektant będzie pracował w ramach twojej już istniejącej i mającej się dobrze marki.

To samo tyczy się zamówienia wizualizacji twojej firmy od podstaw!. Dobry grafik zacznie od sprawdzenia rynku. Upewni się co już jest obecne, sprawdzi czego nie ma, na co reagują klienci w Twojej branży, co im się podoba, a co nie. Da mu to podstawę do odpowiedniego zaplanowania całego projektu. Masz pewność, że wizerunek, powierzonej grafikowi, marki będzie dokładnie przemyślany, skrupulatnie wykonany i co najważniejsze spójny. Oczywiście będzie on miał cały czas na uwadze Twoje sugestie i gust.

Księga znaku!

Zapewne wielu z Was wie co to jest za zwierzę, ale mogę się założyć, że niewielu z Was z tego korzysta :). Sam wielokrotnie spotykam się z zamówieniem logotypu bez księgi znaku. O ile wiem, że będę współpracował z klientem przy wszystkich projektach graficznych to niespecjalnie mi to przeszkadza, gdyż zawsze zachowuje spójność graficzną projektów, lecz gdy klient chce zamówić jedynie logo, to mnie to już troszkę boli ;).

Nie sugeruję, że zamawiający popełnia drastyczny błąd, gdyż nie okłamujmy się, księga znaku do najtańszej nie należy, w szczególności obszerna. Jednak powinna być wykonana przynajmniej w wersji podstawowej, deklarującej kolorystykę zarówno samego logotypu jak i jego otoczenia, oraz wersje monochromatyczne znaku. Powinna być opatrzona w nazwy czcionek deklarowanych do używania w towarzystwie logotypu, oraz ogólne zasady jego stosowania. Można powiedzieć, że podręcznik ten stanowi klucz do udanej identyfikacji wizualnej firmy, gdyż odpowiada na trzy podstawowe założenia – deklaruje logotyp, kolorystykę i czcionkę.

identyfikacja wizualna firmy

Okładka księgi znaku ArkanaNatury.

Projektujemy Identyfikację wizualną firmy!

Nie będę tutaj pokazywał całego procesu kreacyjnego. Przedstawię Wam podstawowe elementy składowe prawidłowo wykonanej identyfikacji wizualnej firmy. Pojawi się również kilka elementów ekstra :).Zaczynamy!.

Logotyp:
Klucz do udanego biznesu! To po tym rozpoznają Cię klienci. Być może twoja marka rozrośnie się do poziomu “biznesowej religii” jak Apple, Microsoft czy Samsung. Dlatego ważne jest aby Twoi klienci bez problemu mogli zidentyfikować Twoją markę. Ważne jest aby projekt logotypu dał się bezproblemowo rozczytać. Zwróć uwagę na to czy można go wpisać w koło, można też w tym celu stworzyć oddzielny emblemat, który będziesz traktować naprzemiennie lub razem.

Dużo ludzi twierdzi że logotyp powinien być prosty w swej konstrukcji – zgadzam się z tym w zupełności. Nie chodzi tu o to, że nasz symbol nie może być szczegółowy, zwróćcie uwagę na logo ING czy Starbucks – są bardzo szczegółowe, moje Salvatore Dell Arte również grzeszy szczegółowością. Lecz te loga, mimo wszystko, są proste. Chodzi tu o prostotę określenia obiektu. ING ma lwa, Starbucks syrenę, SDA zaś pióro. Sami widzicie, że najważniejsze jest określenie treści, czyli czytelność, a nie szczegółowość obiektu. Poniżej prezentuję Wam moją propozycję logotypu ArkanaNatury.pl

identyfikacja wizualna firtyp ArkanaNatury

identyfikacja wizualna firmy

kolorystyka:

Prawdopodobnie, skoro określiliśmy już logotyp to mamy też określoną kolorystykę marki. Te dwa elementy muszą ze sobą bezgranicznie współgrać. Jeżeli więc Wasze logo nie deklaruje jasno 2-3 barw które pozwolą Wam na działanie, wtedy sami musicie je dobrać tak, aby do siebie pasowały. Oczywiście jak już wcześniej wspominałem nie należy przesadzać z ilością kolorów w charakterystyce identyfikacji, no chyba że mamy wyższy cel lub chcemy podkreślić rozrywkowy charakter branży.

Wielu z Was w tym momencie może mi zarzucić wielokolorowość tej strony. I przyznaję się bez bicia, że jest ona wielokolorowa :). Ale zapewne zauważyliście, że wielokolorowość ma za zadanie wyraźne oddzielenie poszczególnych gałęzi naszej firmy. Jednak w każdej podstronie powtarza się motyw naszej firmy, co gwarantuje spójne postrzeganie witryny. Zapewniam Was, że wszystkie materiały graficzne naszej firmy są spójne, witryna również, zwróćcie uwagę na panujące na niej motywy :). Wracając jednak do ArkanaNatury.pl – poniżej przedstawiam kolorystykę która będzie przewodziła tej marce: Naturalna tematyka pozwala nam bawić się wszelkimi kolorami z naturą związanymi, należy jednak pamiętać, że mogą one stanowić jedynie dodatek do głównej kolorystyki. 🙂

identyfikacja wizualna firmy

Kolorystyka marki.

Krój liter – czyli czcionki:

Bardzo ważny aspekt, który przez wielu jest częściowo pomijany. Praktycznie zawsze projektant określa czcionkę użytą przy tworzeniu logotypu. Powinien on jednak pamiętać że równie ważne są fonty użyte przy kreowaniu wszystkich innych materiałów graficznych!. Czy to nagłówek na banerze, czy treść ulotki. Wszystko powinno być spójne i jasno określone. Pamiętaj, że projektując wizerunek firmy, musisz mieć na uwadze odpowiednie połączenie czcionek. Jeśli nie znasz się na tym nie staraj się mieszać więcej jak czterech różnych stylów.

Poniżej przedstawiam Wam czcionki użyte przy tworzeniu ArkanaNatury.pl

identyfikacja wizualna firmy

Zadeklarowane czcionki.

Co więcej:

Podstawa jest już za nami. A z czego jeszcze może się składać identyfikacja wizualna firmy?. Warto wspomnieć o tym co w każdym biznesie najważniejsze, czyli kontakcie z klientem. Przygotuj więc takie materiały: papier firmowy, oferta graficzna, katalog, ulotka, wizytówki, notesy i wiele więcej. Nie zapomnij też o spójnych gadżetach marketingowych jak długopisy, kubki, smycze czy breloki. Warto aby wnętrze Twojego biura lub sklepu oraz odzież obsługi również były spójne z całą identyfikacją firmy. Zwróć uwagę, że coraz częściej to internet stanowi podstawę Twojego biznesu, więc on również musi być spójny, czy to strona internetowa, czy profil na facebooku a może intro do Twoich materiałów video umieszczonych na Youtube?. Wszystko to powinno stanowić jeden niezbity dowód na to, że Twoja firma wie kim jest, wie do czego zmierza i że dąży do celu z podniesionym czołem dumnie nosząc swoje barwy.

Słowem zakończenia:

Jak obiecałem tak przedstawiam efekt projektowania :). W galerii poniżej znajdziecie realizację tego jak powinna wyglądać spójna identyfikacja wizualna firmy. Niezależnie czy jesteś prezesem gigantycznej korporacji w Warszawie czy prowadzisz mały biznes w Mińsku Mazowieckim (that’s me!) Identyfikacja wizualna firmy jest rozwiązaniem dla Ciebie!. Zapraszam do oglądania i komentowania :).

Pozdrawiam

Przemek z Salvatore Dell Arte

By | 2018-04-13T12:29:10+00:00 Marzec 28th, 2018|Grafika komputerowa, Poradniki|0 Comments

About the Author:

Nazywam się Przemysław Gadziński i mam zaszczyt być Twoim grafikiem komputerowym, oczywiście jeżeli przekona Cię do tego moje portfolio 🙂 Jeżeli zaś chcesz wiedzieć nieco więcej o mnie, to być może zainteresuje Cię fakt, że w 2012r. zdobyłem tytuł Inżyniera w dwóch dziedzinach informatyki – bazach danych oraz w grafice komputerowej. Od 2008 roku pracuję w tej branży. Posiadam umiejętności pozwalające mi na obsługę i pracę na oprogramowaniu od wiodących producentów, takich jak Adobe, Corel, Autodesk, Sony oraz wiele wiele innych. Salvatore Dell Arte założyłem w lipcu 2013r. aby móc świadczyć usługi graficzne, fotograficzne, marketingowe i informatyczne, nie tylko dla firm mnie zatrudniających, lecz szerszemu gronu odbiorców, tym bardziej, iż grafika komputerowa, jest nie tylko moim zawodem lecz również moją pasją. To wszystko w połączeniu z moim artystyczno-technicznym postrzeganiem świata sprawia, że zrealizuję nawet najbardziej wymagające projekty. Jeżeli masz jakiś projekt do wykonania. nie zwlekaj! sprawdź mnie!

Leave A Comment